. (1395). طراحی و عاملیابی پرسشنامه مهارتهای اجتماعی دانشآموزان مقطع ابتدایی از دیدگاه معلمان براساس آموزههای اسلامی. روان سنجی, 5(19), 23-41.
. "طراحی و عاملیابی پرسشنامه مهارتهای اجتماعی دانشآموزان مقطع ابتدایی از دیدگاه معلمان براساس آموزههای اسلامی". روان سنجی, 5, 19, 1395, 23-41.
. (1395). 'طراحی و عاملیابی پرسشنامه مهارتهای اجتماعی دانشآموزان مقطع ابتدایی از دیدگاه معلمان براساس آموزههای اسلامی', روان سنجی, 5(19), pp. 23-41.
. طراحی و عاملیابی پرسشنامه مهارتهای اجتماعی دانشآموزان مقطع ابتدایی از دیدگاه معلمان براساس آموزههای اسلامی. روان سنجی, 1395; 5(19): 23-41.
طراحی و عاملیابی پرسشنامه مهارتهای اجتماعی دانشآموزان مقطع ابتدایی از دیدگاه معلمان براساس آموزههای اسلامی
چکیده هدف: هدف پژوهش حاضر ساخت و عاملیابی پرسشنامه مهارتهای اجتماعی در دانشآموزان مقطع ابتدایی (پایههای چهارم، پنجم و ششم) از دیدگاه معلمان مبتنی بر آموزههای اسلامی بود. مواد و روش: 120 نفر از معلمان پایههای چهارم، پنجم و ششم مقطع ابتدایی شهرستان دماونددر سال 1394 به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. پرسشنامه مهارت های اجتماعی مبتنی بر آموزه های اسلامی بر اساس مولفه های ارتباط با خدا، اندیشه ورزی، استقامت حق محورانه، مهارت های ارتباطی، مقابله مذهبی، کنترل نفس و تعامل با محیط ساخته شد. 120 شرکت کننده پرسشنامه مذکور را تکمیل کردند. یافتهها: بر اساس تحلیل عاملی اکتشافی با چرخش واریماکس و با روش تحلیل مولفههای اصلی، چهار عامل مهارتهای ارتباطی(15 سؤال)، حسن سلوک(10 سؤال)، اندیشهورزی(9 سؤال)، و تلاش برای تغییر شرایط(6 سؤال)، شناسایی شد. سهم هر یک از عامل های شناسایی شده در تبیین واریانس کل به ترتیب برابر با 630/31، 785/12، 157/7 و 499/6 بود. همسانی درونی مولفه های مذکور با روش ضریب آلفای کرونباخ به ترتیب معادل 932/0، 854/0، 873/0 و 711/0 به دست آمد که بیانگر همسانی درونی مطلوب عامل های استخراج شده است. نتیجهگیری: نتایج حاصل از این پژوهش نشان داد که پرسشنامه مهارت های اجتماعی از ویژگی های روانسنجی مطلوبی برای سنجش مهارت های اجتماعی دانش آموزان دوره ابتدایی برخوردار است.