• صفحه اصلی
  • مرور
    • شماره جاری
    • بر اساس شماره‌های نشریه
    • بر اساس نویسندگان
    • بر اساس موضوعات
    • نمایه نویسندگان
    • نمایه کلیدواژه ها
  • اطلاعات نشریه
    • درباره نشریه
    • اهداف و چشم انداز
    • اعضای هیات تحریریه
    • همکاران دفتر نشریه
    • اصول اخلاقی انتشار مقاله
    • بانک ها و نمایه نامه ها
    • پیوندهای مفید
    • پرسش‌های متداول
    • فرایند پذیرش مقالات
    • اخبار و اعلانات
  • راهنمای نویسندگان
  • ارسال مقاله
  • داوران
  • تماس با ما
 
  • ورود به سامانه ▼
    • ورود به سامانه
    • ثبت نام در سامانه
  • English
صفحه اصلی فهرست مقالات مشخصات مقاله
  • ذخیره رکوردها
  • |
  • نسخه قابل چاپ
  • |
  • توصیه به دوستان
  • |
  • ارجاع به این مقاله ارجاع به مقاله
    RIS EndNote BibTeX APA MLA Harvard Vancouver
  • |
  • اشتراک گذاری اشتراک گذاری
    CiteULike Mendeley Facebook Google LinkedIn Twitter Telegram
روان سنجی
مقالات آماده انتشار
شماره جاری
شماره‌های پیشین نشریه
دوره دوره 8 (1398)
دوره دوره 7 (1397)
دوره دوره 6 (1396)
دوره دوره 5 (1395)
شماره شماره 20
شماره شماره 19
شماره شماره 18
شماره شماره 17
دوره دوره 4 (1394)
. (1395). طراحی و عامل‌یابی پرسشنامه مهارت‌های اجتماعی دانش‌آموزان مقطع ابتدایی از دیدگاه معلمان براساس آموزه‌های اسلامی. روان سنجی, 5(19), 23-41.
. "طراحی و عامل‌یابی پرسشنامه مهارت‌های اجتماعی دانش‌آموزان مقطع ابتدایی از دیدگاه معلمان براساس آموزه‌های اسلامی". روان سنجی, 5, 19, 1395, 23-41.
. (1395). 'طراحی و عامل‌یابی پرسشنامه مهارت‌های اجتماعی دانش‌آموزان مقطع ابتدایی از دیدگاه معلمان براساس آموزه‌های اسلامی', روان سنجی, 5(19), pp. 23-41.
. طراحی و عامل‌یابی پرسشنامه مهارت‌های اجتماعی دانش‌آموزان مقطع ابتدایی از دیدگاه معلمان براساس آموزه‌های اسلامی. روان سنجی, 1395; 5(19): 23-41.

طراحی و عامل‌یابی پرسشنامه مهارت‌های اجتماعی دانش‌آموزان مقطع ابتدایی از دیدگاه معلمان براساس آموزه‌های اسلامی

مقاله 2، دوره 5، شماره 19، زمستان 1395، صفحه 23-41  XML اصل مقاله (314 K)
نوع مقاله: مقاله پژوهشی
چکیده
چکیده
هدف: هدف پژوهش حاضر ساخت و عامل­یابی پرسشنامه مهارت­های اجتماعی در دانش­آموزان مقطع ابتدایی (پایه­های چهارم، پنجم و ششم) از دیدگاه معلمان مبتنی بر آموزه‌های اسلامی بود.
مواد و روش: 120 نفر از معلمان پایه­های چهارم، پنجم و ششم مقطع ابتدایی شهرستان دماونددر سال 1394 به روش نمونه­گیری در دسترس انتخاب شدند. پرسشنامه مهارت های اجتماعی مبتنی بر آموزه های اسلامی بر اساس مولفه های  ارتباط با خدا، اندیشه ورزی، استقامت حق محورانه، مهارت های ارتباطی، مقابله مذهبی، کنترل نفس و تعامل با محیط ساخته شد. 120 شرکت کننده پرسشنامه مذکور را تکمیل کردند.
یافته­ها: بر اساس تحلیل عاملی اکتشافی با چرخش واریماکس و با روش تحلیل مولفه­های اصلی، چهار عامل مهارت­های ارتباطی(15 سؤال)، حسن سلوک(10 سؤال)، اندیشه­ورزی(9 سؤال)، و تلاش برای تغییر شرایط(6 سؤال)، شناسایی شد. سهم هر یک از عامل های شناسایی شده در تبیین واریانس کل به ترتیب برابر با 630/31، 785/12، 157/7 و 499/6 بود. همسانی درونی مولفه های مذکور با روش ضریب آلفای کرونباخ به ترتیب معادل 932/0، 854/0، 873/0 و 711/0 به دست آمد که بیانگر همسانی درونی مطلوب عامل های استخراج شده است.
نتیجه­گیری: نتایج حاصل از این پژوهش نشان داد که پرسشنامه مهارت های اجتماعی از ویژگی های روانسنجی مطلوبی برای سنجش مهارت های اجتماعی دانش آموزان دوره ابتدایی  برخوردار است.
 
کلیدواژه‌ها
کلید واژه‌ها: عاملیابی؛ پایایی؛ مهارت‌های اجتماعی؛ آموزه‌های اسلامی
مراجع
آمار
تعداد مشاهده مقاله: 467
تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 207
صفحه اصلی | واژه نامه اختصاصی | اخبار و اعلانات | اهداف و چشم انداز | نقشه سایت
ابتدای صفحه ابتدای صفحه

Journal Management System. Designed by sinaweb.