• صفحه اصلی
  • مرور
    • شماره جاری
    • بر اساس شماره‌های نشریه
    • بر اساس نویسندگان
    • بر اساس موضوعات
    • نمایه نویسندگان
    • نمایه کلیدواژه ها
  • اطلاعات نشریه
    • درباره نشریه
    • اهداف و چشم انداز
    • اعضای هیات تحریریه
    • همکاران دفتر نشریه
    • اصول اخلاقی انتشار مقاله
    • بانک ها و نمایه نامه ها
    • پیوندهای مفید
    • پرسش‌های متداول
    • فرایند پذیرش مقالات
    • اخبار و اعلانات
  • راهنمای نویسندگان
  • ارسال مقاله
  • داوران
  • تماس با ما
 
  • ورود به سامانه ▼
    • ورود به سامانه
    • ثبت نام در سامانه
  • English
صفحه اصلی فهرست مقالات مشخصات مقاله
  • ذخیره رکوردها
  • |
  • نسخه قابل چاپ
  • |
  • توصیه به دوستان
  • |
  • ارجاع به این مقاله ارجاع به مقاله
    RIS EndNote BibTeX APA MLA Harvard Vancouver
  • |
  • اشتراک گذاری اشتراک گذاری
    CiteULike Mendeley Facebook Google LinkedIn Twitter Telegram
روان سنجی
مقالات آماده انتشار
شماره جاری
شماره‌های پیشین نشریه
دوره دوره 8 (1398)
دوره دوره 7 (1397)
شماره شماره 28
شماره شماره 27
شماره شماره 26
شماره شماره 25
دوره دوره 6 (1396)
دوره دوره 5 (1395)
دوره دوره 4 (1394)
شایسته, هاله, شکرزاده, شهره, کامکاری, کامبیز. (1397). ویژگی‌های روان‌سنجی پرسشنامه تشخیصی کوتاه اختلال بیش‌فعالی– نقص‌توجه بزرگسالان کانرز در دانشجویان استان اصفهان. روان سنجی, 7(27), 99-118.
هاله شایسته; شهره شکرزاده; کامبیز کامکاری. "ویژگی‌های روان‌سنجی پرسشنامه تشخیصی کوتاه اختلال بیش‌فعالی– نقص‌توجه بزرگسالان کانرز در دانشجویان استان اصفهان". روان سنجی, 7, 27, 1397, 99-118.
شایسته, هاله, شکرزاده, شهره, کامکاری, کامبیز. (1397). 'ویژگی‌های روان‌سنجی پرسشنامه تشخیصی کوتاه اختلال بیش‌فعالی– نقص‌توجه بزرگسالان کانرز در دانشجویان استان اصفهان', روان سنجی, 7(27), pp. 99-118.
شایسته, هاله, شکرزاده, شهره, کامکاری, کامبیز. ویژگی‌های روان‌سنجی پرسشنامه تشخیصی کوتاه اختلال بیش‌فعالی– نقص‌توجه بزرگسالان کانرز در دانشجویان استان اصفهان. روان سنجی, 1397; 7(27): 99-118.

ویژگی‌های روان‌سنجی پرسشنامه تشخیصی کوتاه اختلال بیش‌فعالی– نقص‌توجه بزرگسالان کانرز در دانشجویان استان اصفهان

مقاله 8، دوره 7، شماره 27، زمستان 1397، صفحه 99-118  XML
نوع مقاله: مقاله پژوهشی
نویسندگان
هاله شایسته1؛ شهره شکرزاده 2؛ کامبیز کامکاری3
1کارشناس ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران
2دکتری تخصصی روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران
3دکتری تخصصی روان‌شناسی و آموزش کودکان استثنایی، استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد اسلامشهر
چکیده
در این پژوهش به «ویژگی­های روان­سنجی پرسشنامه تشخیصی کوتاه اختلال بیش­فعالی– نقص­توجه بزرگسالان کانرز در   دانشجویان استان اصفهان» پرداخته شده است. روش پژوهش در حیطه تحقیقات روش­شناختی بوده و روان­سنجی می­باشد. جامعه   آماری را تمامی دانشجویان دختر استان اصفهان تشکیل می­دهند که در دامنه سنی 18   تا 19 قرار می­گیرند و تعداد آنها 1163 نفر بوده و با   استفاده از روش نمونه­گیری هدفمند در دسترس انتخاب شده­اند. ابزار اندازه­گیری، پرسشنامه تشخیصی کوتاه اختلال بیش­فعالی– نقص­توجه بزرگسالان کانرز است   که دارای روایی و اعتبار مطلوبی می­باشد. به منظور تعیین ضرایب اعتبار با تأکید   بر تجانس درونی سؤالات از دو روش آلفا کرانباخ و دو نیمه کردن آزمون (با اصلاح   اسپیرمن-براون) و با تاکید بر تعیین ضریب ثبات از روش آزمون- بازآزمون استفاده   شده که در این راستا از مدل آماری ضریب همبستگی پیرسون استفاده گردید؛ همچنین،   به منظور بررسی روایی ملاکی از مقیاس خودسنجی بیش­فعالی و نقص­توجه بزرگسالان (ASRS) استفاده شد. جهت بررسی روایی سازه نیز از روش تحلیل عامل از نوع سلسله   مراتبی استفاده و یافته­ها نشان داد که تمامی ضرایب اعتبار   حاصله از روش آلفا کرانباخ بالاتر از 60/0 می­باشند. همچنین، ضرایب اعتبار حاصل   از روش دو نیمه کردن آزمون در تمامی مقیاس­ها بالاتر از 70/0 بوده و  مشخص گردید ضرایب اعتبار پرسشنامه مذکور، در   حد مطلوب می­باشند. ضرایب ثبات با استفاده از روش آزمون- بازآزمون در پرسشنامه   مذکور نیز بالاتر از 60/0 به دست آمد. در بررسی روایی ملاکی مشخص گردید پرسشنامه تشخیصی کوتاه اختلال بیش­فعالی– نقص­توجه بزرگسالان کانرز با   مقیاس خودسنجی بیش­فعالی   و نقص­توجه بزرگسالان (ASRS)   در دانشجویان استان اصفهان دارای ضرایب همبستگی 59/0 است. در   نهایت، با استفاده از مدل تحلیل عامل مشخص گردید که پرسشنامه مذکور با 26 گویه   در 4 عامل «کم­توجهی/ مشکل حافظه»، «بیقراری/ بیش­فعالی»،   «مشکلات با تصور کلی از خود» و «بی­ثباتی هیجانی/ تکانش­گری» جای   گرفته­­اند.
کلیدواژه‌ها
ویژگی‌های روان‌سنجی؛ پرسشنامه تشخیصی کوتاه اختلال بیش‌فعالی– نقص‌توجه بزرگسالان کانرز؛ دانشجویان؛ استان اصفهان
مراجع
آمار
تعداد مشاهده مقاله: 205
صفحه اصلی | واژه نامه اختصاصی | اخبار و اعلانات | اهداف و چشم انداز | نقشه سایت
ابتدای صفحه ابتدای صفحه

Journal Management System. Designed by sinaweb.