1کارشناس ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران
2دکتری تخصصی روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران
3دکتری تخصصی روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد اسلامشهر
چکیده
در این پژوهش به «ویژگیهای روانسنجی پرسشنامه تشخیصی کوتاه اختلال بیشفعالی– نقصتوجه بزرگسالان کانرز در دانشجویان استان اصفهان» پرداخته شده است. روش پژوهش در حیطه تحقیقات روششناختی بوده و روانسنجی میباشد. جامعه آماری را تمامی دانشجویان دختر استان اصفهان تشکیل میدهند که در دامنه سنی 18 تا 19 قرار میگیرند و تعداد آنها 1163 نفر بوده و با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند در دسترس انتخاب شدهاند. ابزار اندازهگیری، پرسشنامه تشخیصی کوتاه اختلال بیشفعالی– نقصتوجه بزرگسالان کانرز است که دارای روایی و اعتبار مطلوبی میباشد. به منظور تعیین ضرایب اعتبار با تأکید بر تجانس درونی سؤالات از دو روش آلفا کرانباخ و دو نیمه کردن آزمون (با اصلاح اسپیرمن-براون) و با تاکید بر تعیین ضریب ثبات از روش آزمون- بازآزمون استفاده شده که در این راستا از مدل آماری ضریب همبستگی پیرسون استفاده گردید؛ همچنین، به منظور بررسی روایی ملاکی از مقیاس خودسنجی بیشفعالی و نقصتوجه بزرگسالان (ASRS) استفاده شد. جهت بررسی روایی سازه نیز از روش تحلیل عامل از نوع سلسله مراتبی استفاده و یافتهها نشان داد که تمامی ضرایب اعتبار حاصله از روش آلفا کرانباخ بالاتر از 60/0 میباشند. همچنین، ضرایب اعتبار حاصل از روش دو نیمه کردن آزمون در تمامی مقیاسها بالاتر از 70/0 بوده و مشخص گردید ضرایب اعتبار پرسشنامه مذکور، در حد مطلوب میباشند. ضرایب ثبات با استفاده از روش آزمون- بازآزمون در پرسشنامه مذکور نیز بالاتر از 60/0 به دست آمد. در بررسی روایی ملاکی مشخص گردید پرسشنامه تشخیصی کوتاه اختلال بیشفعالی– نقصتوجه بزرگسالان کانرز با مقیاس خودسنجی بیشفعالی و نقصتوجه بزرگسالان (ASRS) در دانشجویان استان اصفهان دارای ضرایب همبستگی 59/0 است. در نهایت، با استفاده از مدل تحلیل عامل مشخص گردید که پرسشنامه مذکور با 26 گویه در 4 عامل «کمتوجهی/ مشکل حافظه»، «بیقراری/ بیشفعالی»، «مشکلات با تصور کلی از خود» و «بیثباتی هیجانی/ تکانشگری» جای گرفتهاند.