چکیده:
هدف از انجام این پژوهش بررسی تأثیر عامل حدس بر عملکرد تحصیلی دانشآموزان دوره متوسطه اول است. روش تحقیق مورد استفاده در این پژوهش توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری، شامل کلیه دانشآموزان دختر دوره متوسطه اول شهرستان مشگینشهر که در سال تحصیلی 1395-1394 مشغول به تحصیل میباشد. با روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای تعداد 421 نفر از دانشآموزان دختر بهعنوان نمونه انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها،برای انجام این پژوهش از یک آزمون چهارگزینهای پیشرفت تحصیلی مربوط به درس ریاضیات اول دبیرستان استفاده شد. بهمنظور تجزیه و تحلیل دادههای جمعآوریشده، از شاخصهای آمار توصیفی؛ میانگین و انحراف معیار و از آمار استنباطی؛ روشهای آماری همبستگی پیرسون و آزمون t وابسته استفاده شده است. برای تحلیل از نرمافزارهای SPSS ,BILOGاستفاده شد. یافتهها نشان داد که دستورالعمل آزمون و بهتبع آن شیوه نمرهگذاری متناسب با آن بر میزان برآورد پارامتر C مؤثر است و این تأثیر معنادار است.در سطوح پایین توانایی (3 تا 5/1-) عملکرد دانشآموزان در اجرای اول (بدون حدس) نسبت به اجرای دوم (همراه با حدس)، بهتر است اما در سطوح میانی و بالایی توانایی این نتیجه عکس میشود. روایی نمرههای آزمون در سطوح (25/0 پایین) کمتر و در سطوح (25/0 بالا) بهتر است و دقت برآورد توانایی در اجرای اول (بدون حدس) بیشتر از اجرای دوم (همراه با حدس) است. بررسی و مقایسه واریانسهای وابسته در دو اجرا نشان میدهد که گروه قوی نسبت به گروه ضعیف، بهطور یکسان عمل نکردهاند و میزان برآورد توانایی آنها پراکندگی بیشتری را در هر اجرا نشان میدهد.