1
کارشناسی ارشد روان شناسی عمومی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد گرگان
2
- نویسنده مسئول: دکتری تخصصی روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد اسلامشهر
چکیده
این تحقیق به «استانداردسازیMMPI-ARFفرم بازسازی شده پرسشنامه شخصیتی چندمحوری مینهسوتا- نوجوان در دانشآموزان مدارس راهنمایی شهرستان آققلا» پرداخته است. سؤال اصلی تحقیق این است که آیا فرم بازسازی شده پرسشنامه شخصیتی چندوجهی مینهسوتا نوجوان (MMPI-ARF) در دانشآموزان مدارس راهنمایی شهرستان آق قلا دارای ویژگیهای روانسنجی مطلوب است؟ روش تحقیق در حیطه تحقیقات روششناختی با تأکید بر روانسنجی قرار میگیرد. جامعةآماری تمامی دانشآموزان مدارس راهنمایی شهرستان آققلا به تعداد 3239 نفر (1056 نفر دانشآموز دختر، 1699 نفر دانشآموز پسر و 34 نفر دانشآموز مدرسه غیرانتفاعی پسر) هستند، که تعداد 100 نفر با روش نمونهگیری در دسترس، بهعنوان حجم نمونه انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده در این پژوهش فرم بازسازی شده شخصیتی چندوجهی مینهسوتا- نوجوان (MMPI-ARF) است که دارای روایی و اعتبار مطلوبی است. به منظور تعیین ضریب اعتبار پرسشنامه با تأکید بر تجانس درونی سؤالها از دو روش آلفای کرانباخ و روش آزمون- بازآزمون در راستای بررسی ضریب ثبات استفاده شده است. برای بررسی ضرایب روایی از روایی ملاکی از نوع همزمان استفاده شده که به این منظور از پرسشنامه سنجش ابعاد آسیبشناسی شخصیت (DAPP-BQ) و همبستگی دو پرسشنامه مذکور با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و در نهایت، از روایی سازه از نوع سلسله مراتبی و تعیین ضریب وضوحگرایی استفاده شده است. یافتهها نشان داد که تمامی ضرایب اعتبار بالاتر از 84/0 با روش آلفای کرانباخ و ضرایب بالاتر از 89/0 با روش آزمون- باز آزمون با اصلاح اسپیرمن- براون بوده که نشاندهنده ضریب اعتبار مطلوب پرسشنامه حاضر در 28 مقیاس مورد بررسی است. همچنین، فرم بازسازی شده پرسشنامه شخصیتی چندوجهی مینهسوتا نوجوان (MMPI-ARF) با پرسشنامه سنجش ابعاد آسیبشناسی شخصیت در نوجوانان مدارس راهنمایی آققلا دارای روایی همزمان است. در نهایت، مشخص شد که فرم بازسازی شده پرسشنامه شخصیتی چندوجهی مینهسوتا نوجوان (MMPI-ARF) دارای ساختار درونی بوده و شامل 28 مقیاس و چهار عامل است.